Podporujeme budoucí generaci programátorů aneb co přinesla Tour de App 2024


3 kola, 67 zapojených škol, 112 soutěžních týmů, vítěz pouze jeden. Tak by se dala shrnout soutěž pro budoucí programátory a nadšence do kódu <Tour de App>. Akce, která má za nás obrovský smysl → podporuje mládež v plnění si svého snu. My ve Váš Hosting už druhým rokem pomáháme také a rádi bychom se o to podělili. 

Co je <Tour de App>

<Tour de App> je nová soutěž pořádaná organizací Student Cyber Games, z. s. S heslem “Není to jen o kódu” podporuje šikovné studenty, budoucí nadějné programátory, kterým ukazuje, že za programováním stojí také řízení projektu a práce s lidmi. Účastníci se v reálném prostředí pouští do vývoje vlastní aplikace a prochází si komplet celým procesem. Nechybí ani přímá konzultace výsledku s vlastním klientem a následné zapracování připomínek.

Druhý ročník byl oficiálně vyhlášen v říjnu 2023 a proběhl ve třech kolech. Přihlásilo se 112 týmů, ale do grandfinále se dostalo pouhých 24.

Slovy koordinátora soutěže Davida Rajnohy:

Oproti loňsku jsme neuvěřitelným způsobem posunuli především online část soutěže. Zadání postupnými kroky provázelo soutěžící a umožnilo jim skutečně se naučit, jak webové aplikace vytvářet.

David Rajnoha – koordinátor soutěže

Ale co z toho studenti mají?

Studenti se zájmem o vývoj aplikací si hravou formou vyzkouší, co je čeká a nemine, až se naplno vrhnou do kariéry programování. Organizátoři soutěže věří, že tímto způsobem pomohou překonat propast mezi teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, která často vzniká a může jim na jejich kariérní cestě klást překážky. Zároveň studenti zjistí, zda je programování opravdu to, čemu se chtějí věnovat.

Soutěž je mimochodem cílená i na studenty, kteří s programováním nemají žádné zkušenosti. Všichni mají k ruce nejen studijní materiály relevantní k zadání, ale hlavně tematické webináře, to vše mohou naplno využívat napříč celou soutěží. Vše probíhá v takovém prostředí, kde se studenti nemusí bát zkoušet a chybovat. 

Jak soutěž probíhá

Zúčastnit se mohou 2-3členné týmy studentů středních škol. Letos se do soutěže přihlásilo neuvěřitelných 112 týmů a proběhla 3 kola → Nominační, Soutěžní a Grandfinále. V prvních dvou kolech týmy pracují na jediném projektu → letos bylo zadáním vytvořit digitální katalog lektorů pro fiktivní firmu zaměřenou na vzdělávání. 

Nominační kolo

Startovacím kolem bylo tzv. Nominační kolo, které proběhlo v říjnu roku 2023 a skončilo v lednu roku 2024. Studenti se v něm naučili základy technologií, které pak využili i v dalších kolech. Právě v tomto kole dostali soutěžící za úkol vytvořit zmíněnou aplikaci. 

Jediné, co v tu chvíli měly týmy v ruce, byl klientův stručný popis funkcionality aplikace, který byl zveřejňován ve čtyřech fázích:

  1. studenti vyzkoušeli odevzdat prázdnou aplikaci skrz odevzdávací systém,
  2. v druhé fázi navrhli design,
  3. ve třetí fázi sepsali kód,
  4. a vše pak nakonec spojili a otestovali.

Soutěžní kolo

V Soutěžním kole studenti procházeli pomyslnou zkouškou ohněm → týmy napřímo komunikovaly s klienty (nic je totiž na budoucí praxi nepřipraví líp) živě z očí do očí. S klientem řešili, jak aplikaci dále rozšířit, aby odpovídala specifikacím oné fiktivní společnosti, a zpracovávali zpětnou vazbu.

Grandfinále

Do Grandfinále vždy postoupí jen hrstka přihlášených a letos to zvládlo 24 týmů. Grandfinále proběhlo na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně, a to od pátku až do neděle 22. – 24. 3. 2024.

Páteční program odstartoval úvodní prezentací, která studenty seznámila se zadáním od klienta. Tím bylo vytvořit webovou aplikaci, která dokáže komunikovat s API umělé inteligence. Po dokončení příprav měli studenti možnost se zúčastnit i přidružené soutěže o rychlosti psaní všemi deseti pořádané ve spolupráci s Psaní Hravě.

V sobotu nastal čas boje. Studenti dostali 10 hodin na zpracování finálového zadání, které spočívalo ve vytvoření metodické knihovny vzdělávacích aktivit. Zadání však nikdy nebylo kompletní, další klíčové informace, například obsah a vzhled aplikace, mohli soutěžící získat jen od klienta, pokud si s ním rezervovali schůzku. Vedle klientů měli účastnící k dispozici i mentory, se kterými mohli svůj postup kdykoliv konzultovat.

V neděli ráno se vyhlásily týmy, které postoupily do poslední části tohoto ročníku. Měly hodinu a půl na tvorbu prezentace pro svou webovou aplikaci. Tu následně odprezentovaly před odbornou porotou. Ostatní týmy s mentory mezitím zpětně rozebíraly své aplikace i průběh soutěže. 

O vítězi druhého ročníku Tour de App rozhodla porota jasně a stal se jím tým QWERTY z Gymnázia Václava Hlavatého v Lounech.

Vítězný tým QWERTY
Vítězná trofej
Ukázka vítězné aplikace týmu QWERTY

Ukázky aplikací Soutěžního kola

Stali jsme se hrdým partnerem soutěže

Soutěž Tour de App hrdě podporujeme už druhým rokem. Aplikace soutěžních týmů běžely na našich serverech. Zároveň s interním řízením týmu pomáhal náš brácha, nástroj Freelo. Tímto chceme vítězům pogratulovat a přejeme, aby si své programovací nadšení udržel i do budoucna. 🙂

Zároveň připomínáme, že rádi podporujeme jakékoliv dobré skutky a nápady. Poskytujeme webhosting nebo provoz serveru se slevou nebo i zcela zdarma. Pokud Váš projekt dává smysl a pomáhá, určitě se dohodneme. Tak se neváhejte ozvat.