Podporujeme budoucí generaci programátorů aneb co přinesla Tour de App 2024


3 kola, 67 zapojených škol, 112 soutěžních týmů, vítěz pouze jeden. Tak by se dala shrnout soutěž pro budoucí programátory a nadšence do kódu <Tour de App>. Akce, která má za nás obrovský smysl → podporuje mládež v plnění si svého snu. My ve Váš Hosting už druhým rokem pomáháme také a rádi bychom se o to podělili. 

Co je <Tour de App>

<Tour de App> je nová soutěž pořádaná organizací Student Cyber Games, z. s. S heslem “Není to jen o kódu” podporuje šikovné studenty, budoucí nadějné programátory, kterým ukazuje, že za programováním stojí také řízení projektu a práce s lidmi. Účastníci se v reálném prostředí pouští do vývoje vlastní aplikace a prochází si komplet celým procesem. Nechybí ani přímá konzultace výsledku s vlastním klientem a následné zapracování připomínek.

Druhý ročník byl oficiálně vyhlášen v říjnu 2023 a proběhl ve třech kolech. Přihlásilo se 112 týmů, ale do grandfinále se dostalo pouhých 24.

Slovy koordinátora soutěže Davida Rajnohy:

Oproti loňsku jsme neuvěřitelným způsobem posunuli především online část soutěže. Zadání postupnými kroky provázelo soutěžící a umožnilo jim skutečně se naučit, jak webové aplikace vytvářet.

David Rajnoha – koordinátor soutěže

Ale co z toho studenti mají?

Studenti se zájmem o vývoj aplikací si hravou formou vyzkouší, co je čeká a nemine, až se naplno vrhnou do kariéry programování. Organizátoři soutěže věří, že tímto způsobem pomohou překonat propast mezi teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi, která často vzniká a může jim na jejich kariérní cestě klást překážky. Zároveň studenti zjistí, zda je programování opravdu to, čemu se chtějí věnovat.

Soutěž je mimochodem cílená i na studenty, kteří s programováním nemají žádné zkušenosti. Všichni mají k ruce nejen studijní materiály relevantní k zadání, ale hlavně tematické webináře, to vše mohou naplno využívat napříč celou soutěží. Vše probíhá v takovém prostředí, kde se studenti nemusí bát zkoušet a chybovat. 

Jak soutěž probíhá

Zúčastnit se mohou 2-3členné týmy studentů středních škol. Letos se do soutěže přihlásilo neuvěřitelných 112 týmů a proběhla 3 kola → Nominační, Soutěžní a Grandfinále. V prvních dvou kolech týmy pracují na jediném projektu → letos bylo zadáním vytvořit digitální katalog lektorů pro fiktivní firmu zaměřenou na vzdělávání. 

Nominační kolo

Startovacím kolem bylo tzv. Nominační kolo, které proběhlo v říjnu roku 2023 a skončilo v lednu roku 2024. Studenti se v něm naučili základy technologií, které pak využili i v dalších kolech. Právě v tomto kole dostali soutěžící za úkol vytvořit zmíněnou aplikaci. 

Jediné, co v tu chvíli měly týmy v ruce, byl klientův stručný popis funkcionality aplikace, který byl zveřejňován ve čtyřech fázích:

  1. studenti vyzkoušeli odevzdat prázdnou aplikaci skrz odevzdávací systém,
  2. v druhé fázi navrhli design,
  3. ve třetí fázi sepsali kód,
  4. a vše pak nakonec spojili a otestovali.

Soutěžní kolo

V Soutěžním kole studenti procházeli pomyslnou zkouškou ohněm → týmy napřímo komunikovaly s klienty (nic je totiž na budoucí praxi nepřipraví líp) živě z očí do očí. S klientem řešili, jak aplikaci dále rozšířit, aby odpovídala specifikacím oné fiktivní společnosti, a zpracovávali zpětnou vazbu.

Fotografie studentů sedících v učebně během prvního kola.

Grandfinále

Do Grandfinále vždy postoupí jen hrstka přihlášených a letos to zvládlo 24 týmů. Grandfinále proběhlo na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně, a to od pátku až do neděle 22. – 24. 3. 2024.

Páteční program odstartoval úvodní prezentací, která studenty seznámila se zadáním od klienta. Tím bylo vytvořit webovou aplikaci, která dokáže komunikovat s API umělé inteligence. Po dokončení příprav měli studenti možnost se zúčastnit i přidružené soutěže o rychlosti psaní všemi deseti pořádané ve spolupráci s Psaní Hravě.

V sobotu nastal čas boje. Studenti dostali 10 hodin na zpracování finálového zadání, které spočívalo ve vytvoření metodické knihovny vzdělávacích aktivit. Zadání však nikdy nebylo kompletní, další klíčové informace, například obsah a vzhled aplikace, mohli soutěžící získat jen od klienta, pokud si s ním rezervovali schůzku. Vedle klientů měli účastnící k dispozici i mentory, se kterými mohli svůj postup kdykoliv konzultovat.

Fotografie studentů během konzultací s klientem.
Fotografie týmů v akcí, jak programují na počítači.

V neděli ráno se vyhlásily týmy, které postoupily do poslední části tohoto ročníku. Měly hodinu a půl na tvorbu prezentace pro svou webovou aplikaci. Tu následně odprezentovaly před odbornou porotou. Ostatní týmy s mentory mezitím zpětně rozebíraly své aplikace i průběh soutěže. 

O vítězi druhého ročníku Tour de App rozhodla porota jasně a stal se jím tým QWERTY z Gymnázia Václava Hlavatého v Lounech.

Fotografie vítězného týmu QWERTY, který prezentuje svůj projekt.
Vítězný tým QWERTY
Fotografie vítězné trofeje, jde o celoskleněnou plaketu.
Vítězná trofej
Ukázka z vnitřku vítězné aplikace týmu QWERTY.
Ukázka vítězné aplikace týmu QWERTY

Ukázky aplikací Soutěžního kola

Jedna z ukázek soutěžních aplikací
Jedna z ukázek soutěžních aplikací
Jedna z ukázek soutěžních aplikací

Stali jsme se hrdým partnerem soutěže

Soutěž Tour de App hrdě podporujeme už druhým rokem. Aplikace soutěžních týmů běžely na našich serverech. Zároveň s interním řízením týmu pomáhal náš brácha, nástroj Freelo. Tímto chceme vítězům pogratulovat a přejeme, aby si své programovací nadšení udržel i do budoucna. 🙂

Zároveň připomínáme, že rádi podporujeme jakékoliv dobré skutky a nápady. Poskytujeme webhosting nebo provoz serveru se slevou nebo i zcela zdarma. Pokud Váš projekt dává smysl a pomáhá, určitě se dohodneme. Tak se neváhejte ozvat.